Ljuskälla

Jag är på jakt efter lampor nu när den mörkare årstiden kommer allt närmre. Just taklampor tycker jag är bland det svåraste som finns. Det finns dock ett par som man drömmer om, men som säkert aldrig kommer att hänga i mitt hem. Anledningen är enkel, de är för dyra helt enkelt. AJ Pendeln är just en sån, den hade varit perfekt i mitt kök.

Arne Jacobsen förknippas framförallt med sina stolar som finns i mer eller mindre varje designerhem. Myran, Sjuan eller Grand Prix-stolarna tillhör väl några av de mest säljande designerstolarna fortfarande. Men denna dansk var inblandad i så mycket mer, allt från stolar till hotell och offentliga utsmyckningar. Hans lampor är en personlig favorit.  Jag skulle föredra en AJ Pendel framför en Sjuan-stol i mitt hem alla dagar i veckan.

Lämna en kommentar